You Are Here: Home » بابەتەكانمان » بەندە باشەكانی خوای گەورە میراتگری زەوی دەبن

بەندە باشەكانی خوای گەورە میراتگری زەوی دەبن

 

بةندة باشةكانى
خواى طةورة

ميراتطرى زةوى دةبن

 

 

 

نووسینی:
ئەندازیار دوكتۆر مەنسوور عەببادی
مامۆستای زانكۆی زانست و  تەكنۆلۆجیا – ئەردەن
پوختە داڕشتنەوەی بە كوردی:
عەلی حەمەڕەسووڵ

خوای گەورە كە فەرمانی بە موسڵمانان داوە لە كتێبەكەی خۆی (واتە قورئانی پیرۆز) ڕابمێنن، لەبەر ئەوەیە كە ئەم تێڕامانە لە دەرەنجامدا دەیانگەیەنێتە دۆزینەوەی چەند ڕاستییەكی ئەوتۆ كە هەموویان جەخت لەوە دەكەنەوە ئەم قورئانە دانراوی مرۆڤ نییە، بەڵكو لە لایەن زانایەكی شارەزاوە نازڵ بووە.
ئەوەتا خۆی دەفەرموێ‌:
[كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ] (ص: 29).
واتە: (ئەم كتێبەی بۆمان ناردوویت كتێبێكی پیرۆزە و، بۆ ئەوەیە كە خەڵكی لە ئایەتەكانی ڕابمێنن و، هۆشمەندانیش بیر بكەنەوە).
هەروەها دەفەرموێ‌:
[أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا] (النسا‌ء: 82).
واتە: (بۆچی لەم قورئانە ڕانامێنن؟ خۆ ئەگەر لە لایەن كەسێكی جگە لە خوای گەورەوە بهاتایە، جیاوازیی زۆروزەبەندەیان تێدا دەبینییەوە).
یەكێك لەو ئایەتانەی كە تێڕامانم لێی منی گەیاندە دڵنیابوون لەو ڕاستییەی كە قورئان دانراوی سەروەرمان حەزرەتی محەممەد نییە، دروودی خوای لەسەر بێت، بەڵكو سرووشی خوای گەورەیە، ئەم ئایەتە پیرۆزەیە كە دەفەرموێت:
[وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ إِنَّ فِي هَذَا لَبَلَاغًا لِقَوْمٍ عَابِدِينَ] (الأنبياء: 105-106).

واتە: (بە راستی لە پاش زیكر – كە بە تەورات لێكدراوەتەوە – ئێمە لە زەبووردا نووسیومانە كە: “بەندە باشەكانم دەبنە میراتگری زەوی”. ئەمەش بێگومان ڕاگەیاندنێكی بۆ كەسانێكی خواپەرست تێدایە).

ئەم ئایەتە پیرۆزەی قورئان جەخت لەوە دەكاتەوە كە دەقێكی ڕاشكاو لە “زەبوور”دا هەیە ڕاستییەكی گرنگ ڕادەگەیەنێت، كە ئەویش بریتییە لەوەی:
(بەندە باشەكانی خوای گەورە دەبنە میراتگری ئەم زەوییە)!
دوای گەڕانم بۆ تەفسیری ئەم ئایەتەی قورئانی پیرۆز لەناو پتر لە دە كتێبی تەفسیری گەورەدا، كە لە مەودای چواردە سەدەدا نووسراون، ڕووبەڕووی ئەو چاوەڕوان نەكراوە سەیرە بوومەوە كە هیچ كام لەو تەفسیرنووسانە ئاماژەی بەو دەقەی “زەبوور” نەداوە كە ئەم ئایەتە لێی دەدوێت! تەنانەت ڕاڤەكارانی قورئان دوودڵا بوون لەوەدا كە ئایا مەبەست لە وشەی “زەبوور”ی ناو ئەم ئایەتە پیرۆزە هەر هەمان “زەبوور”ی حەزرەتی داوودە، دروودی لەسەر بێت؟ یان كتێبیكی دیكەیە؟!
دەبینیت سەعیدی كوڕی جوبەیر دەڵێت:
(زەبوور بریتییە لە تەورات و ئینجیل و قورئان)..
موجاهید دەڵێت:
(بریتییە لە كتێب)..
ئیبن عەباس و، شیعبی و، حەسەن و، قەتادە وتوویانە:
(زەبوور ئەو كتێبەیە كە نازڵا كراوە بۆ داوود، زیكریش بریتیە لە تەورات)..
عەبدوڕەحمانی كوڕی زەیدی كوڕی ئەسلەم دەڵێت:
(زەبوور بەو كتێبانە دەڵێن كە بۆ پێغەمبەران نازڵ كراون)!
ئنجا سەرجەم تەفسیرەكانی: تەبەری و، قورتوبی و، ڕازی و، شەوكانی و، زەمەخشەری و، ئیبن كەسیر و، سەعدی، و ئالوسی، و فی ظلال القُران، ڕا و بۆچوونە جیاوازەكانی ئەو زانایانەی پێشینیان لە تەفسیرەكانیاندا هێناوە.
جا لە كاتێكدا كە ئەو تەفسیرنووسانە، وێڕای زۆریی ژمارەیان و، لێبڕانیان بۆ ئەركی تەفسیری قورئانی پیرۆز و، لە بەردەستدا بوونی كتێبی ئایینەكانی پێشوو، نەیانتوانیبێت ڕێ‌ بەو دەقەی “زەبوور” ببەن كە ئەم ئایەتە ئاماژەی بۆ كردووە، چۆن مرۆڤێكی نەخوێندەواری نێوان نەتەوەیەكی نەخوێندەوار، بە وێنەی سەروەرمان حەزرەتی محەممەد – دروودی خوای لەسەر بێت – دەتوانێت بە دڵنیاییەوە باس لە بوونی دەقێكی “زەبوور” بكات كە جەخت لەوە دەكاتەوە: (بەندە باشەكانی خوای گەورە میراتگری زەوی دەبن)؟!
كاتێك لە ڕێی بەكارهێنانی كۆمپیوتەرەوە بە دوای ئەم باسەدا گەڕام، چ لە كتێبی (پەیمانی كۆن)دا، كە لە چل و شەش سیفر پێكدێت، بە پێنج كتێبەكەی “موسا”یشەوە كە پێی دەڵێن “تەورات”.. چ لە (پەیمانی نوێ‌)دا كە لە بیست و حەوت سیفر پێكهاتووە، بە هەر چوار ئینجیلەكەشەوە، تەنها لە دوو جێگادا ئەم بابەتەم بینییەوە..
یەكەمیان لە ئیسحاحی پێنجەمی ئینجیلی مەتتادا، كە بە شێوەیەكی پوخت ئەم ڕستەیەی تێدایە:
طُوبَى لِلْوُدَعَاءِ، لأَنَّهُمْ يَرِثُونَ الأَرْضَ “..
بەڵام شوێنی دووهەم لە كتێبی “مزامیر داود”دا بوو، دروودی لەسەر بێت.
ئەم كتێبی “مەزامیر”ە سەد و پەنجا “مەزموور”ی لە خۆ گرتووە، كە خوای گەورە بە نیگا بۆ حەزرەتی داوودی ناردووە. ئەویش بەیانیان و ئێواران بە دەنگێكی بەرز و خۆش دەیكردنە سروود و تەسبیحاتی خۆی.
لە نێوان ئەم سەد و پەنجا مەزموورەشدا، بە تەنها لە (مەزمووری سی و حەوتەم)دا ئەم بابەتە هاتووە.
تاقانە بابەتی سەرانسەری ئەم مەزمووری سی و حەوتەمە جەخت كردنەوەیە لەسەر: (میراتگریی بەندە باشەكانی خوای گەورە بۆ ئەم زەوییە)!
خۆ ئەگەر بكرایە هەریەك لە مەزموورەكانی ئەم كتێبە ناونیشانێكی بۆ دابنرایە، ئەوا ورددترین ناونیشان بۆ ئەم مەزموورە بێگومان ئەم ئایەتە پیرۆزەی قورئان دەبوو كە دەفەرموێت: [وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ إِنَّ فِي هَذَا لَبَلَاغًا لِقَوْمٍ عَابِدِينَ] (اڵانبیا‌ء: 105-106) لەبەر زۆریی دووپات بوونەوەی ئەم ناوەرۆك و دەستەواژەیە لەم مەزموورەدا!
فەرموون ئەمەش دەقی عەرەبیی (مەزمووری سی و حەوتەم)ە لە كتێبی (مزامیر داود):
(1 لاَ تَغَرْ مِنَ الأَشْرَارِ، وَلاَ تَحْسِدْ عُمَّالَ الإِثْمِ، 2 فَإِنَّهُمْ مِثْلَ الْحَشِيشِ سَرِيعًا يُقْطَعُونَ، وَمِثْلَ الْعُشْبِ الأَخْضَرِ يَذْبُلُونَ. 3 اتَّكِلْ عَلَى الرَّبِّ وَافْعَلِ الْخَيْرَ. اسْكُنِ الأَرْضَ وَارْعَ الأَمَانَةَ. 4 وَتَلَذَّذْ بِالرَّبِّ فَيُعْطِيَكَ سُؤْلَ قَلْبِكَ. 5 سَلِّمْ لِلرَّبِّ طَرِيقَكَ وَاتَّكِلْ عَلَيْهِ وَهُوَ يُجْرِي، 6 وَيُخْرِجُ مِثْلَ النُّورِ بِرَّكَ، وَحَقَّكَ مِثْلَ الظَّهِيرَةِ. 7 انْتَظِرِ الرَّبَّ وَاصْبِرْ لَهُ، وَلاَ تَغَرْ مِنَ الَّذِي يَنْجَحُ فِي طَرِيقِهِ، مِنَ الرَّجُلِ الْمُجْرِي مَكَايِدَ. 8 كُفَّ عَنِ الْغَضَبِ، وَاتْرُكِ السَّخَطَ، وَلاَ تَغَرْ لِفِعْلِ الشَّرِّ، 9 لأَنَّ عَامِلِي الشَّرِّ يُقْطَعُونَ، وَالَّذِينَ يَنْتَظِرُونَ الرَّبَّ هُمْ يَرِثُونَ الأَرْضَ. 10 بَعْدَ قَلِيل ٍلاَ يَكُونُ الشِّرِّيرُ. تَطَّلِعُ فِي مَكَانِهِ فَلاَ يَكُونُ. 11 أَمَّا الْوُدَعَاءُ فَيَرِثُونَ الأَرْضَ، وَيَتَلَذَّذُونَ فِي كَثْرَةِ السَّلاَمَةِ. 12 الشِّرِّيرُ يَتَفَكَّرُ ضِدَّ الصِّدِّيقِ وَيُحَرِّقُ عَلَيْهِ أَسْنَانَهُ. 13 الرَّبُّ يَضْحَكُ بِهِ لأَنَّهُ رَأَى أَنَّ يَوْمَهُ آتٍ! 14الأَشْرَارُ قَدْ سَلُّوا السَّيْفَ وَمَدُّوا قَوْسَهُمْ لِرَمْيِ الْمِسْكِينِ وَالْفَقِيرِ، لِقَتْلِ الْمُسْتَقِيمِ طَرِيقُهُمْ. 15 سَيْفُهُمْ يَدْخُلُ فِي قَلْبِهِمْ، وَقِسِيُّهُمْ تَنْكَسِرُ. 16 اَلْقَلِيلُ الَّذِي لِلصِّدِّيقِ خَيْرٌ مِنْ ثَرْوَةِ أَشْرَارٍ كَثِيرِينَ. 17 لأَنَّ سَوَاعِدَ الأَشْرَارِ تَنْكَسِرُ، وَعَاضِدُ الصِّدِّيقِينَ الرَّبُّ. 18 الرَّبُّ عَارِفٌ أَيَّامَ الْكَمَلَةِ، وَمِيرَاثُهُمْ إِلَى الأَبَدِ يَكُونُ. 19 لاَ يُخْزَوْنَ فِي زَمَنِ السُّوءِ، وَفِي أَيَّامِ الْجُوعِ يَشْبَعُونَ. 20 لأَنَّ الأَشْرَارَ يَهْلِكُونَ، وَأَعْدَاءُ الرَّبِّ كَبَهَاءِ الْمَرَاعِي. فَنُوا. كَالدُّخَانِ فَنُوا. 21 الشِّرِّيرُ يَسْتَقْرِضُ وَلاَ يَفِي، أَمَّا الصِّدِّيقُ فَيَتَرَأَّفُ وَيُعْطِي. 22 لأَنَّ الْمُبَارَكِينَ مِنْهُ يَرِثُونَ الأَرْضَ، وَالْمَلْعُونِينَ مِنْهُ يُقْطَعُونَ. 23 مِنْ قِبَلِ الرَّبِّ ََتَثَبَّتُ خَطَوَاتُ الإِنْسَانِ وَفِي طَرِيقِهِ يُسَرُّ. 24 إِذَا سَقَطَ لاَ يَنْطَرِحُ، لأَنَّ الرَّبَّ مُسْنِدٌ يَدَهُ. 25 أَيْضًا كُنْتُ فَتىً وَقَدْ شِخْتُ، وَلَمْ أَرَ صِدِّيقًا تُخُلِّيَ عَنْهُ، وَلاَ ذُرِّيَّةً لَهُ تَلْتَمِسُ خُبْزًا. 26 الْيَوْمَ كُلَّهُ يَتَرَأَّفُ وَيُقْرِضُ، وَنَسْلُهُ لِلْبَرَكَةِ. 27 حِدْ عَنِ الشَّرِّ وَافْعَلِ الْخَيْرَ، وَاسْكُنْ إِلَى الأَبَدِ. 28 لأَنَّ الرَّبَّ يُحِبُّ الْحَقَّ، وَلاَ يَتَخَلَّى عَنْ أَتْقِيَائِهِ. إِلَى الأَبَدِ يُحْفَظُونَ. أَمَّا نَسْلُ الأَشْرَارِ فَيَنْقَطِعُ. 29 الصِّدِّيقُونَ يَرِثُونَ الأَرْضَ وَيَسْكُنُونَهَا إِلَى الأَبَدِ. 30 فَمُ الصِّدِّيقِ يَلْهَجُ بِالْحِكْمَةِ، وَلِسَانُهُ يَنْطِقُ بِالْحَقِّ. 31 شَرِيعَةُ إِلهِهِ فِي قَلْبِهِ. لاَ تَتَقَلْقَلُ خَطَوَاتُهُ. 32 الشِّرِّيرُ يُرَاقِبُ الصِّدِّيقَ مُحَاوِلاً أَنْ يُمِيتَهُ. 33 الرَّبُّ لاَ يَتْرُكُهُ فِي يَدِهِ، وَلاَ يَحْكُمُ عَلَيْهِ عِنْدَ مُحَاكَمَتِهِ. 34 انْتَظِرِ الرَّبَّ وَاحْفَظْ طَرِيقَهُ، فَيَرْفَعَكَ لِتَرِثَ الأَرْضَ. إِلَى انْقِرَاضِ الأَشْرَارِ تَنْظُرُ.35 قَدْ رَأَيْتُ الشِّرِّيرَ عَاتِيًا، وَارِفًا مِثْلَ شَجَرَةٍ شَارِقَةٍ نَاضِرَةٍ. 36 عَبَرَ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ بِمَوْجُودٍ، وَالْتَمَسْتُهُ فَلَمْ يُوجَدْ. 37 لاَحِظِ الْكَامِلَ وَانْظُرِ الْمُسْتَقِيمَ، فَإِنَّ الْعَقِبَ لإِنْسَانِ السَّلاَمَةِ. 38 أَمَّا الأَشْرَارُ فَيُبَادُونَ جَمِيعًا. عَقِبُ الأَشْرَارِ يَنْقَطِعُ. 39 أَمَّا خَلاَصُ الصِّدِّيقِينَ فَمِنْ قِبَلِ الرَّبِّ، حِصْنِهمْ فِي زَمَانِ الضِّيقِ. 40 وَيُعِينُهُمُ الرَّبُّ وَيُنَجِّيهِمْ. يُنْقِذُهُمْ مِنَ الأَشْرَارِ وَيُخَلِّصُهُمْ، لأَنَّهُمُ احْتَمَوْا بِه).
دووپات بوونەوەی ئەم دەقە بە ناوەرۆكی: “بەندە باشەكانی خوا میراتگری زەوی دەبن” بەم شێوە سەرنج ڕاكێشەی كە لەم مەزموورەدا دەبینرێت، لە كاتێكدا كە هەر حەفتا و سێ‌ كتێب و سیفرەكانی پەیمانی كۆن و نوێ‌، جگە لە یەك دانە ڕستەی كورتی “ئینجیلی مەتتا” نەبێت، (كە دیارە ئەویش لەم دەقەی ئێرەی وەرگرتووە) هیچ كامیان باسی لەو جۆرەیان تێدا نییە.. دەبێتە بەڵگەیەكی گومان بڕی یەكجار بەهێز لەسەر ئەوەی كە:
ئەو كەسەی لە قورئانی پیرۆزدا باسی بوونی دەقێكی “زەبوور”ی كردووە كە لە بابەتی (میراتگریی بەندە باشەكان بۆ زەوی) دەدوێت، تەنها هەر ئەو كەسەیە كە تەورات و، ئینجیل و، زەبوور و، قورئانی پیرۆزی نازڵا كردووە!
چونكە ئەگەر (قورئان) سرووشی خوای گەورە نەبوایە و دانراوی پێغەمبەری سەروەرمان حەزرەتی محەممەد – دروودی خوای لەسەر بێت – بووایە، چۆن لە نێوان كتێبەكانی پێشووی وەك (تەورات) و (ئینجیل)دا كە بەناوبانگترن، دەچوو (زەبوور)ی هەڵدەبژارد بۆ جەخت كردن لە هەبوونی ئەم چەشنە دەقە تیایدا، لە كاتێكدا كە سەرجەم تەفسیرنووسانی قورئان، هەندێكیان نەبێت، پێیان وا بووە كە وشەی “زەبوور” لەم ئایەتە پیرۆزەدا مەبەست هەموو كتێبە پێشووە پیرۆزەكانە!
هەروەها كە ئەگەر “ئینتەرنێت” و “كۆمپیوتەر”یش نەبووایە ئێمە نەماندەتوانی بە ئاسانی بگەینە ئەم دەرەنجامە سەرسووڕهێنە! (خۆ ئاشكرایە كە ئەم دوو هۆكارە نوێیە لە بەردەستی پێغەمبەری سەروەرماندا نەبووە).
خوای گەورەش چەندە ڕاستی فەرمووە كە دوابەدوای ئایەتی پێشوو، فەرموویەتی:
[إِنَّ فِی هَذَا ڵبَڵاغًا لِقَوْمٍ عَابِدِینَ] (اڵانبیا‌ء: 106)!

سەرچاوەی ئەم باسە:
http://quran-m.com/container.php?fun=artview&id=997
تێبینییەكانی وەرگێڕ:
1 – بۆ ڕاڤەی ئایەتەكانی قورئانی پیرۆز كە لەم باسەدا هاتوون، سوود لە (خۆلاصەی تەفسیری نامی) وەرگیراوە، كە دانراوی خوالێخۆشبوو مامۆستا مەلا عەبدولكەریمی مودەڕیسە. چاپی نوێی ناوەندی ڕاگەیاندنی ئارا: 1431ك/2010ز.
2 – قورئانی پیرۆز وشەی “زەبوور”ی بەكارهێناوە بۆ ئەوی كە پێی دەوترێت: (مەزموور) ، (مەزامیر).
3 – ئەم دەرەنجامەی نووسەر باسی كرد، بۆمان دەردەخات كە سەرباری دەستكاری و ئاڵوگۆڕە زۆرەكانی كتێبەكانی پێشین و، وەرگێڕانە لەسەر یەكەكانی ئەو كتێبانە، هێشتا چەند دەقێكیان تێدا ماوە كە دەستی ئاڵوگۆڕی بە كەمی تێبرابێت، یان هەر پێی نەگەشتبێت. ئەمەش چاودێرییەكی خوای گەورەیە، تاكو ببنە شایەت لەسەر ئەو دەقانەی قورئان كە باس لەو كتێبانە دەكەن. قورئانیش ئاماژەی بەوە كردووە. ئەوەتا دەفەرموێت:
[أَلَمْ تَرَ إلَى الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْكِتَابِ] (النسا‌ء: 44).
[وَمِنَ الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصَارَى أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظَّاً مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ] (المائدە 14).
4 – سەبارەت بە كتێبی (مزامیر داود) كە تا چەندە
جێی متمانەیە و چەندەش جێی گومانە، هەروەها سەبارەت بەوەش كە مژدەی داوود پێغەمبەری – دروودی لەسەر بێت – لەخۆ گرتووە دەربارەی هاتنی پێغەمبەری ئیسلام – دروودی خوای لەسەر بێت – داواكارم خوێنەری بەڕێز ئەو پێناساندنە گرنگەی (دكتۆر أحمد حجازی السقا) بخوێنێتەوە كە لە پێشەكیی كتێبی (زبور داود، وهو الكتاب المسمی بمزامیر دواد علیە السلام)دا بە تێروتەسەلی نووسیویەتی و، دەزگای (دار البشیر) لە قاهیرە ساڵی 1993ز بڵاوی كردووەتەوە.

 

Copyright © 2020 Haiv All Right Reserved

Scroll to top