دكتۆر ( أبوزيد ) له لێكۆڵینهوه بهپێزهكهى دا بهناوى: (أجهزة الإنعاش وحقيقة الوفاة بين الفقهاء والأطباء) دا دهڵێت: (بهرِاستى مردن جیابوونهوهى روح و جهستهیه, و ئهو جیابوونهوهیه رزگار بوونى ههموو ئهندامهكانى لاشهیه لهژێر رِكێفى روح دا, بهجۆرێك هیچ سیستمێكى لاشه سیفهتى ژیانى تآدا نامێنێت).
3- نیشانهكانى مردن لاى فوقهها:
باسمان كرد كه مردن بریتى یه له جیابوونهوهى روح لهلاشه، ئهبێ ئهوهش بزانین كه ئهم چهمكانه (میتافیزیكین) (واته: لهودیوى سروشتهوهن), و ناتوانین بهرجهستهیان بكهین, چونكه ئێمه مهعریفهى روح و سهرناوهكهى (كنه)شى نازانین, و چۆنێتى تێچوون و دهرچوونى روح نازانین به كۆمهڵێك نیشانه نهبێت, له ههمان لێكۆڵینهوهى (د. بكر ڕبوزید/ سهرۆكى كۆمهڵگهى فیقهى ئیسلامى)دا هاتووه كه زانایان ههندێ نیشانهیان كردووه به بهڵگه بهپێى فهرمودهكانى پێغهمبهرى خوا ((صلى الله عليه وسلم)) كه باسیان دهكهین:
– عن أم سلمة (رضي الله عنها) أن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) قال: (إن الروح إذا قبض أتبعه البصر) أخرجه مسلم, واته: بهرِاستى كاتێك روح دهكێشرێت چاو شوێنى دهكهوێت.
– عن شداد بن اوس یرفعه (إذا حضرتم موتاكم فأغمضوا البصر, فإن البصر يتبع الروح، وقولوا خيراً، فإنه يؤمن على مايقول أهل الميت) اخرجه احمد فی مسنده, واته: كاتێك ئامادهى مردنى كهسێكتان بوون چاوهكانى بۆ دابخهن چونكه چاو شوێن روحهكه دهكهوێت، و خێر و چاكه بڵێن, چونكه ئهو داواى وهرگرتنى ئهوه دهكات كه ئێوه دهیڵێن, كهواته دهستنیشان كردنى زهقبوونى چاوى مردوو نیشانهیهكى گرنگه بۆ دهرچونى (روح), و جیابونهوهى له لاشهكهى، زانایان ههندێ نیشانهى مردنیان باس كردووه لهوانه: وهستانى ههناسه، شلبوون و خاوبوونهوهى پيَیهكان و رِانهوهستانیان، بهرزكردنهوه و پچرِانى لهپه دهستهكان، و خواربوونى لووت و كشانى پێستى روخسار، و رِۆچوونى لاجانگ، و گرژبوونى جوتیله گون و چوونه سهرهوهیان و مانهوهى پێستهكهى، و سارد بوونهوهى لاشه.